Het kinderparlement

 

De leerlingenraad heeft als doel de betrokkenheid van de kinderen in de school te vergroten. Daarnaast wordt ook hun verantwoordelijkheid binnen de school aangesproken. De democratische opbouw van de leerlingenraad verhoogt ook de democratische ingesteldheid van de kinderen.

Iedereen van het leerlingenparlement krijgt een verslag evenals alle leerkrachten. De kinderen die in het leerlingenparlement zetelen, vertellen tegen hun klasgenoten wat er besloten is.

Op (bijna) elke vergadering wordt er één werkpunt centraal gesteld. Daar denken we dan ook over na hoe we dit gaan verwezenlijken. Er worden verschillende stappen ondernomen.

In september worden er verkiezingen gehouden. Iedereen kan zich kandidaat stellen. Er wordt gekozen voor één vaste bestuurder en één afwisselende bestuurder. Om de continuïteit te verzekeren en om meerdere kinderen de kans te geven hier aan deel te nemen. De kinderen worden bij meerderheid van stemmen klassikaal verkozen. Elke klas stuurt dus telkens twee afgevaardigden (een vaste en een wisselende).

Het 4de, 5de en 6de leerjaar doen mee aan het kinderparlement. Elke verkozene heeft 1 stem als hij/zij aanwezig is op de vergadering.

Dus:    6a: 2 stemmen

            5a: 2 stemmen

            5b: 2 stemmen

            4a: 2 stemmen

            4b: 2 stemmen

Voor elke vergadering die maandelijks georganiseerd wordt vergaderen de kinderen in de klas om één belangrijk punt naar de vergadering te brengen. Ze stellen dit voor aan de andere leden van de vergadering. Iedere klas doet dit waarna een stemming volgt. Zo komen we aan één centraal werkpunt dat we verder uitwerken en evalueren.